Uusi normaali

Korona on mullistanut puolen vuoden aikana elämää monella eri tavalla. Välillä tuntuu, että tiettyjä asioita pitää uutena normaalina ja ne alkavat sujua uudella tavalla. Miten ennen aina tehtiin, on pikku hiljaa jo unohtunut tai sitä ei ajattele ainoana oikeana tapana toimia.

Osallistuin viikonloppuna etänä huilunsoiton opettaja Annika Gummerus-Putkisen järjestämään improvisointikoulutukseen. Lauantain viiden tunnin koulutus oli ensimmäinen, yhteensä koulutusta on neljänä lauantaina.

Jo ensimmäinen päivä oli mielenkiintoinen ja sain uusia vinkkejä sekä omaan soittoon että opettamiseen. Aika meni nopeasti.

Sain herätä lauantaina kotona, juoda aamukahvini ja mennä sen jälkeen alakerran työhuoneeseen koneen ääreen. Aikaisemmin olisin tietysti matkustanut Helsinkiin ja osallistunut koulutukseen Pop/jazz konservatoriolla.

Luulen, että vielä vuosi sitten olisi tuntunut oudolta opiskella ruudun äärellä, mutta nyt koin olevani täysillä mukana. Annika opetti osaa kurssilaisia Helsingissä ja noin puolet osallistui mukaan Zoom-sovelluksen kautta. Kaikki pääsivät osallistumaan keskusteluun ja soittoon. Etänä mukana olleet otettiin hyvin juttuihin mukaan ja mielipiteiden jakaminen onnistui hyvin yhdessä.

Mitä kaikkea pääsin lauantaina soittamaan: ihastuttavaa lattarirytmiä Amor amor sekä Herbie Hancocin Cantaloupe island. Lisäksi soitimme myös Peukaloisen retket ja Bizetin Menuettia. Monipuolisia kappaleita ja hyviä harjoituksia, joita aion nyt harjoitella yksin ja oppilaiden kanssa.

Jos innostuit improvisaatiosta, laita vaan YouTubesta soimaan joku hyvä taustanauha (hakusanaksi vaikkapa: F major backing track) ja ala soittamaan sen mukana. Hyvää harjoitusta meille kaikille ja todella hauskaa!

Mari, huilunsoiton opettaja

Tempo tempaisee mukaansa

Keski-Karjalan musiikkiopiston uusi Tempo-orkesteri käynnistyi pitkän lämmittelyvaiheen jälkeen lopulta syyskuussa 2020. Hankkeen sydämeksi valikoitui Polvijärven kirkonkylän koulu, jossa uudet viulistit ja sellistit ovat päässeet vauhtiin – jo muutaman yhteisen harjoitustapahtuman jälkeen soitinten kaikki kielet olivat käytössä. Kymmenkunta uutta alakouluikäistä lasta on saanut Tempo-orkesterin kautta uuden kosketuksen musiikin tekemiseen. Lähtökohta soittamiseen on Tempo-orkesterissa yhdessäsoitto, toisin kuin tavanomaisessa musiikkiopistopedagogiikassa, jossa henkilökohtainen valmennus painottuu etenkin opintojen alussa.

Tempo-orkesteri pohjautuu alunperin venezuelalaiseen El Sistema-metodiin, jossa oppilaat valitsevat soittimensa orkesterisoittimista, ja saavat alun soittamiseen orkesterissa yhdessä, tasapuolisesti, mutta soitinten omat profiilipiirteet huomioiden. Lähestymistavan etuna on osallistujien sitoutuminen tekemiseen yhteisenä hankkeena; tähtäimessä on esiintymään pääseminen jo ensiharjoituksesta alkaen. Toisaalta esiintymistä jännittävälle ajatus porukalla esiintymisestä on varmasti ajatuksena sooloesiintymistä kevyempi.

Keski-Karjalan musiikkiopiston opettajat Einari Kärnä ja Pertti Leinonen sekä rehtori kävivät tutustumassa helmikuussa 2020 Tempo-toimintaa jo kymmenen vuotta toteuttaneeseen hankkeeseen Vantaalla. Perustaja Jarmo Ahvenaiselle myönnettiin Vantaan kaupungin kulttuuripalkinto ansioistaan hankkeen puolesta. Myös Keski-Karjalan musiikkiopiston hankkeessa tavoitellaan näkyviä tuloksia; lasten ja nuorten toimintaa koulupäivän välittömään yhteyteen, koulun myötävaikutuksella. Erityisen tärkeää on tavoittaa niitä perheitä, joille musiikkiopisto ei olisi itsestäänselvä valinta.

Tempo-orkesteritoimintaa toteutetaan Polvijärvellä kirkonkylän ja Sotkuman koulujen yhteydessä. Oppilaat valitsivat mieleisensä jousisoittimen kokeilemalla viulua, alttoviulua ja selloa. Soittimet hankkeeseen hankittiin jo keväällä, mutta kokeilukerran jälkeen alkanut korona-epidemia pakotti juuri käyntiin alkaneen hankkeen hetkellisesti jäihin. Muu musiikkiopiston toiminta jatkui etäopetuksena, mutta yhteissoittoon painottunutta alkeisjousisoitinopetusta ei etäopetuksen pystytty järjestämään. Elokuussa toimintaan liitettiin kirkonkylän koulu, ja syyskuun alusta alkaen kymmenkunta alakoululaista on saanut jousisoittamiseen hyvän startin. Yhteissoittotunnin (60 min) lisäksi jokainen oppilas saa oman vartin mittaisen tuokionsa henkilökohtaista opetusta sekä soitinlainan. Harrastus on täysin maksuton vuodenvaihteeseen saakka. Sen jälkeen oppilaat jatkavat hankkeessa joko musiikkiopistolaisena tai vapaaoppilaana. Musiikkiopisto mahdollistaa maksuvapautuksen pienituloiselle perheelle hakemuksesta.

Susanna Ertolahti-Mertanen, rehtori

Tuubahaaste: kaksi viikkoa!

Meillä musiikkiharrastuksen voi aloittaa myös aikuisena! Koti-Karjalaisen toimittaja Mervi Venäläinen pääsi tuuban soiton saloihin opettajamme Ville Karjalaisen johdolla. Ensimmäisellä tunnilla Mervi sai mm. ”puolet äänistä osumaan kohdilleen Makkaralaulussa”. Mitähän seuraavalla tunnilla tapahtuukaan?

Toimittaja testaa:
”Mitä opin vaskipuhaltimesta kahdessa viikossa? Jakso 1. Keski-Karjalan musiikkiopistossa opettava Ville Karjalainen toimii soitonopettajanani kahden soittotunnin verran. Soittimeksi minulle valikoitui vaskipuhallinperheen matalaäänisin jäsen, tuuba. Olen soittanut muutaman vuoden ajan klarinettia kolmisenkymmentä vuotta sitten, ja pojan alakouluaikoina sain äänen ulos hänen nokkahuilustaan. Nuottien lukeminen on rajoittunut yksittäisiin laulutreeneihin välivuosina. Lähtökohdat siis eivät ole kovinkaan hyvät oppimaan taitavaksi tuubistiksi elämäni, saati kahden viikon, aikana.

Ensimmäisen soittotunnin saldo: Puhallustekniikkaa harjoiteltiin puhaltamalla ilmapalloon ja pelkkään tuuban suukappaleeseen. Helppoa. Mutta kun suukappale yhdistettiin soittimeen, ei enää niin helppoa ollutkaan. Ääni kyllä tuli ulos, mutta ei ihan toivotunlaisena. Tekniikan harjoitteluun joutuu oikeasti panostamaan. Tuubassa on vain neljä venttiiliä, joten eri äänien muodostumiseen vaikutetaan juuri puhallustekniikalla. Hankalaa. Sain kuitenkin asteikon soitettua läpi, ja puolet äänistä osumaan kohdilleen Makkaralaulussa. Kotiläksyksi sain hengitysharjoitukset, puhallustekniikkaharjoitukset sekä asteikkojen ja Makkaralaulun harjoittelua. Perhe varmaan tästä kovasti ilahtuu. Kerron Koti-Karjalan Facebookissa harjoittelun etenemisestä. Juttu tulee aikanaan myös printtiin. Katsotaan, josko joku muukin innostuisi vielä aikuisena aloittamaan soittoharrastuksen. Mataliin puhaltimiin olisi paikka myös orkesterissa, vinkvink 😊

Mervi

Suloinen Sotkuma

Kuvat: Aurinkoinen syyspäivä Sotkumassa / Opetus tapahtuu tutuissa ympäristöissä – opetusluokkina toimivat oppilaiden omien koulujen tilat.

Saavun Sotkumaan opettamaan tiistaisin vajaan 40 km päästä kotoani Outokummusta. Tänä syksynä jokainen opetuspäivä on ollut erityisen suuri ilonaihe. Olen iloinnut oppilaiden näkemisestä kasvotusten kevään etäopetuksen jälkeen.

Sää on ollut lämmin ja aurinkoinen. Lämpömittari näytti tänään parkkipaikalla +17.

Tänään puhuimme jokaisen oppilaan kanssa harjoittelusta.

Kerroin heille, miten muutama vuosi sitten minun oppilaani tiedusteli uuden huilistin nopeaa edistymistä. Se sai minut pohtimaan asiaa tarkemmin ja näihin lukemiin olen palannut monta kertaa oppilaiden kanssa.

Jos toinen oppilas soittaa kerran viikossa yhden kerran, soittaa hän yhden kuukauden aikana neljä kertaa.

Vastaavasti toinen soittaja soittaa neljä kertaa viikossa, eli soittaa saman määrän jo yhden viikon aikana.

Useamman oppilaan kanssa olemme miettineet, miten nämä soittokerrat kertaantuvat. Kun toinen soittaa syyskuun aikana jo 16 kertaa, ei toinen ehdi kerran viikossa soittamalla soittamaan kuin 13 kertaa ennen joulua. Entäpä toinen oppilas? Hänelle soittokertoja tulee ennen joulua huima määrä!

Soitonoppimiseen tarvitaan useita toistoja, säännöllistä harjoittelua ja intoa. Viikot eivät ole samanlaisia ja välillä soittokertoja tulee useita melkein huomaamatta, joskus soittaminen jää arjen muiden kiireiden keskellä.

Musiikintäyteistä syksyä, huilunsoiton opettaja Mari

Varautuminen epidemiatilanteessa

Tervetuloa aloittamaan uusi lukuvuosi Keski-Karjalan musiikkiopistossa. Aloitamme kauden tämän hetkisten tietojen valossa normaalissa lähiopetuksessa. Toteutamme kaikissa toimipisteissämme tarkkoja menetelmiä epidemian hillitsemiseksi ja turvallisuuden takaamiseksi. Seuraamme viranomaisten tiedotusta asiasta päivittäin, ja tiedotamme oppilaita ja henkilökuntaamme välittömästi, mikäli opetuksen järjestämiseen tai toimintaan kohdistuu muutoksia.

• Ennen jokaiselle opetustunnille, yhtyetunnille, kuoroon, jne. osallistumista tulee jokaisen pestä kädet saippualla huolellisesti. Pyrimme siihen, että käsihygienia on hyvällä tasolla jo ennen opetukseen osallistumista. Käsidesiä toimitetaan jo kauden alussa opettajille sekä musiikkiopiston omiin hallinnoimiin opetuspisteisiin. Kasvoihin koskemista tulee välttää käsien puhdistamisen jälkeen. Pidämme ensisijaisena käsien huolellista pesemistä, jota desinfioinnilla tehostetaan.

• Soitinten puhtaanapidosta opastaa oma opettaja. Soitinten eri materiaalit eivät välttämättä kestä desinfiointikemikaaleja vaurioitumatta. Puhallinsoittimia ei saa antaa muiden henkilöiden käyttöön. Käyttöön annettavat musiikkiopiston vuokrasoittimet puhdistetaan musiikkiopistolla ennen ensimmäistä lainajaksoa. Suosittelemme sen puhdistamista joka tapauksessa uudelleen ennen ensimmäistä käyttökertaa soitonopettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti.

• Kaikissa yhteissoittoryhmissä, kuoroissa, bändeissä, orkestereissa, jne. huolehditaan opettajan johdolla riittävistä turvaväleistä sekä muista toimintaan liittyvistä huomioista.

• Musiikkiopiston hallinnoimissa omissa toimipisteissä (Tohmajärvi ja Rääkkylä) on lisätty puhtaanapitoa. On silti kannattavaa, että tiloissa ei kosketella pintoja, ovenkahvoja, jne. tarpeettomasti.

• Mikäli viranomaiset antavat yleisen maskisuosituksen, harkitsemme etäopetusjakson käynnistämistä. Jo nykyinen opetusta koskeva ohjeistus mahdollistaa etä- ja lähiopetuksen yhdistämisen myös erityisen poikkeustilan ulkopuolellakin.

• Mikäli oppilas ei koe vointiaan täysin terveeksi, kuuluu ehdottomaan riskiryhmään tai on karanteenissa, ei opetukseen saa osallistua. Oman opettajan kanssa tulee keskustella mahdollisuudesta yksittäisen etäopetustunnin järjestämiseksi. Opettajia ohjeistetaan asiasta tarkemmin. Yhtä opetuskertaa useammasta etäopetustoiveesta tulee jättää hakemus rehtorille osoitteeseen susanna.ertolahti(at)tohmajarvi.fi.

Näillä perusvarotoimilla pystymme vähentämään kaikkien yleisimpienkin tartuntatautien leviämistä.

Syksyn 2020 muskareista
Lähiopetuksessa olevat muskarilaiset voivat esim. flunssassa tai muuten lähiopetukseen estyneenä osallistua myös etämuskariin. Näin takaamme kaikille mahdollisimman turvalliset muskarihetket. Etäopetukseen saa osallistua, vaikka olisi osallistunut jo viikon lähiopetukseen. Opettaja lähettää linkin etämuskarilähetykseen kaikkien ryhmien oppilaille. Linkki on tarkoitettu ainoastaan Keski-Karjalan musiikkiopiston oppilaiden käyttöön, eikä sitä saa välittää kenellekään edelleen.