Keski-Karjalan musiikkiopiston uusi Tempo-orkesteri käynnistyi pitkän lämmittelyvaiheen jälkeen lopulta syyskuussa 2020. Hankkeen sydämeksi valikoitui Polvijärven kirkonkylän koulu, jossa uudet viulistit ja sellistit ovat päässeet vauhtiin – jo muutaman yhteisen harjoitustapahtuman jälkeen soitinten kaikki kielet olivat käytössä. Kymmenkunta uutta alakouluikäistä lasta on saanut Tempo-orkesterin kautta uuden kosketuksen musiikin tekemiseen. Lähtökohta soittamiseen on Tempo-orkesterissa yhdessäsoitto, toisin kuin tavanomaisessa musiikkiopistopedagogiikassa, jossa henkilökohtainen valmennus painottuu etenkin opintojen alussa.
Tempo-orkesteri pohjautuu alunperin venezuelalaiseen El Sistema-metodiin, jossa oppilaat valitsevat soittimensa orkesterisoittimista, ja saavat alun soittamiseen orkesterissa yhdessä, tasapuolisesti, mutta soitinten omat profiilipiirteet huomioiden. Lähestymistavan etuna on osallistujien sitoutuminen tekemiseen yhteisenä hankkeena; tähtäimessä on esiintymään pääseminen jo ensiharjoituksesta alkaen. Toisaalta esiintymistä jännittävälle ajatus porukalla esiintymisestä on varmasti ajatuksena sooloesiintymistä kevyempi.
Keski-Karjalan musiikkiopiston opettajat Einari Kärnä ja Pertti Leinonen sekä rehtori kävivät tutustumassa helmikuussa 2020 Tempo-toimintaa jo kymmenen vuotta toteuttaneeseen hankkeeseen Vantaalla. Perustaja Jarmo Ahvenaiselle myönnettiin Vantaan kaupungin kulttuuripalkinto ansioistaan hankkeen puolesta. Myös Keski-Karjalan musiikkiopiston hankkeessa tavoitellaan näkyviä tuloksia; lasten ja nuorten toimintaa koulupäivän välittömään yhteyteen, koulun myötävaikutuksella. Erityisen tärkeää on tavoittaa niitä perheitä, joille musiikkiopisto ei olisi itsestäänselvä valinta.
Tempo-orkesteritoimintaa toteutetaan Polvijärvellä kirkonkylän ja Sotkuman koulujen yhteydessä. Oppilaat valitsivat mieleisensä jousisoittimen kokeilemalla viulua, alttoviulua ja selloa. Soittimet hankkeeseen hankittiin jo keväällä, mutta kokeilukerran jälkeen alkanut korona-epidemia pakotti juuri käyntiin alkaneen hankkeen hetkellisesti jäihin. Muu musiikkiopiston toiminta jatkui etäopetuksena, mutta yhteissoittoon painottunutta alkeisjousisoitinopetusta ei etäopetuksen pystytty järjestämään. Elokuussa toimintaan liitettiin kirkonkylän koulu, ja syyskuun alusta alkaen kymmenkunta alakoululaista on saanut jousisoittamiseen hyvän startin. Yhteissoittotunnin (60 min) lisäksi jokainen oppilas saa oman vartin mittaisen tuokionsa henkilökohtaista opetusta sekä soitinlainan. Harrastus on täysin maksuton vuodenvaihteeseen saakka. Sen jälkeen oppilaat jatkavat hankkeessa joko musiikkiopistolaisena tai vapaaoppilaana. Musiikkiopisto mahdollistaa maksuvapautuksen pienituloiselle perheelle hakemuksesta.
Susanna Ertolahti-Mertanen, rehtori